سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
به یاد دوست
درباره وبلاگ


کاش بنده خدا باشم.
پنج شنبه 89 اردیبهشت 16 :: 2:57 عصر ::  نویسنده : کامران اویسی
سخنان مهم آیت الله رضازاده در خصوص نزاع بین طرفداران مکتب تفکیک و فلسفه نمایش تصویر در وضیعت عادی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله رضازاده در پایان درس خارج اصول خود ، مطالب مهمی را در خصوص نزاع بین طرفداران مکتب تفکیک و فلسفه ایراد کرد و اظهار داشت: آیت الله میلانی هم از فلاسفه قوی بود .

به گزارش خبرگزاری رسا ، آیت الله حاج شیخ رجبعلی رضازاده در پایان درس خارج خود با اشاره به اینکه تلاش ما باید برای تقویت شیعه باشد ، گفت : درگیری و نزاع بین فلاسفه و مکتب تفکیک موجب تضعیف شیعه می شود و وظیفه ما این است که به هر دو گروه احترام بگذاریم .
وی در سخنان خود با بیان اینکه جمع بین مکتب تفکیک و فلسفه ممکن خواهد بود با اشاره به شخصیت استاد خود آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره) اظهار داشت: سیره عملی مرحوم حاج شیخ هاشم این بود که نه صد در صد طرفدار مکتب تفکیک بودند و نه فلسفه و به هر دو انتقاد داشتند .
این استاد درس خارج به بیان خاطره ای به نقل از محمد رضا حکیمی پرداخت و گفت : « مرحوم آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب الذریعه تشریف آوردند مشهد و به خدمت شیخ هاشم رفتند . پس از دیدار با حاج شیخ هاشم ، هنگام خروج مرحوم حاج شیخ هاشم زودتر جلو می آیند و گیوه های فرسوده آقا بزرگ را می بوسند و جلوی پای ایشان می گذارند . مرحوم حاج شیخ هاشم بخاطر خدماتی که آقا بزرگ تهرانی برای مذهب کردند ، این چنین به ایشان احترام می کنند .»
وی افزود : این رفتار مرحوم حاج شیخ هاشم ، برای ما درس است که باید کسانی را که وجودشان برای مذهب مهم است از آنها تقدیر و تشکر کنیم .
آیت الله رضازاده یادآور شد : آقای وحید خراسانی نقل می کرد که « حضرت امام کتابی نوشتند به نام کشف الاسرار که در رد شبهات وهابیون ، امام دو ماه درس خود را تعطیل کرده و آن را نوشتند . وقتی مرحوم امام به مشهد می آیند در حرم مطهر با آقا میرزا مهدی اصفهانی برخورد می کنند و مرحوم میرزا مهدی با همه آن وجهه مردمی و شخصیتی که داشتند در صحن حرم با اصرار دست امام را می بوسند و می گویند دستی که کشف الاسرار را نوشته تا از مکتب من دفاع کند را باید ببوسم . این در حالی است که امام آن موقع یک استاد حوزه علمیه قم بودند و میرزا مهدی هم یک عالم برجسته ای که مثل حاج شیخ هاشم در درس ایشان شرکت می کردند .
وی خاطرنشان کرد: مرحوم امام از فلاسفه قوی زمان خودشان بودند و آقا میرزا مهدی اصفهانی در راس مکتب تفکیک و معلم این مکتب بودند و می بینیم آنها اینطور بودند و این چنین رفتار می کردند ولی ما اینطور با یکدیگر برخورد می کنیم و ایمان خودمان را از دست می دهیم . ما هستیم که اشتباه می کنیم و به نام آنها این همه شیعه را تضعیف می کنیم .
آیت الله رضازاده در ادامه گفت: : « می گوییم ، ملای رومی ، سعدی ، فردوسی و حافظ سنی بوده اند . اگر اثبات نکنیم که سعدی سنی بوده چه اشکالی داره ؟ ... اگر کسی یک مطلبی گفته که به نفع شیعه است ، ما همان را بگوییم و اصلا ادعا کنیم که آن شخصیت شیعه بوده است . »
وی تاکیدکرد : نباید شخصیت های جهانی که دو پهلو حرف زده اند را طرد کرده و بگوییم از اهل سنت بوده اند .
این شاگرد برجسته آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره) خاطرنشان کرد : مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی درس می گفتند و میرزا مهدی اصفهانی نیز به درس ایشان شرکت می کردند . پس از چند روز که میرزا مهدی اشکالاتی را در درس مطرح می کنند ، مرحوم شیخ هاشم می آیند و به میرزا مهدی می گویند شما درس بگویید تا ما استفاده کنیم . و پس از آن مرحوم شیخ هاشم پای درس میرزا مهدی می نشینند . چون میرزا مهدی حرف های جدید از میرزای نایینی را مطرح می کردند .
آیت الله رضازاده افزود: همچنین آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی در مشهد درس خارج شروع کردند و بعد از چند روز درس را تعطیل کردند و فرمودند ؛ چون آقای میلانی درس خارج شروع کرده اند من دیگر همان درس کفایه را می گویم و هر کس درس خارج میخواهد برود درس آقای میلانی .
وی یادآور شد: آیت الله میلانی هم از فلاسفه قوی بود .
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: می بینیم که مرحوم حاج شیخ هاشم هم به فلاسفه و هم به تفکیکی ها احترام می گذاشتند . ما نیز باید نسبت به هر دو احترام کنیم چون هیچ یک خلاف شرع نمی کنند
آیت الله رضازاده با بیان اینکه هم تفکیکی ها صاحب کرامات بودند و هم فلاسفه ، افزود: آیا عقل قبول می کند که کسانی که فلسفه می خوانند ، می دانند که باطل است و به دنبال آن می روند ؟ هر دو طبق استنباط و وظیفه خود عمل می کنند .
گفتنی است ، آیت الله رضازاده از علما و مدرسین برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و از شاگردان برجسته حضرت آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی و حضرت آیت الله میلانی می باشند.

البته به نظر این حقیر احترام که امری واجب است اما مبنای هر دو دوسته واقعا فرق دارد و قابل جمع نیست و در مقام بحث علمی فلاسفه تفکیکیان را متحجر وسنتی وبی عقل حکیمانه می ژندارند واز آن طرف تفکیکیون هم فلاسفه را با تکیه بر روایات واختلافات شدیدی که بین مشائیون واشراقیون وحکمت متعالیون استو اصراریکه در تکیه بر عقل خطاکار ودوری عملی از اهل بیت دارندمذمت می کنند.




موضوع مطلب :